تسمه صنعتی

  • فهرست مطالب

    تسمه صنعتی چیست؟ | انواع تسمه صنعتی

    تسمه صنعتی در حال حاضر بخش جدایی ناپذیر در انواع ماشین آلات و دستگاه های صنعتی و کارخانه ای محسوب می شود. به دلیل کارایی این وسیله، تولید آن از نظر نوع مواد اولیه مورد استفاده، سایز و ابعاد از تنوع بالایی برخوردار است. همین امر خرید این نوع تسمه را ساده تر کرده است. تسمه صنعتی اغلب به عنوان تسمه انتقال نیرو مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه انتقال قدرت و چرخش را از موتور به دیگر اجزای ماشین یا دستگاه بر عهده دارد. به دلیل فشار، تنش، سرعت چرخش، ضربه و حرارتی که به این تسمه ها منتقل می شود، برای تولید آنها بایستی از آلیاژی استفاده کرد که محصول نهایی از کیفیت، استقامت و مقاومت لازم و کافی برخوردار باشد.

    تولید تسمه یک کار تخصصی بوده، طراحی و ساخت آن با انجام محاسبات دقیق مهندسی و آزمایشات پیشرفته انجام می گیرد تا بدین ترتیب قطعه تولید شده از کارایی، کیفیت و مقاومت مطلوب برخوردار گردد. از میان کلیه تسمه ها، نوار نقاله لاستیکی ،

    تسمه انتقال نیرو، تسمه وی بلت، تسمه تایمینگ، تسمه دورمتغیر ، تسمه PU و پی وی سی بیش از بقیه کاربرد دارند.

    نوار نقاله PVC

    لزوم استفاده از تسمه صنعتی

    با توجه به رشد تکنولوژی و ظهور فناوری در صنایع مختلف، استفاده از ماشین آلات و دستگاه های صنعتی بیش از پیش متداول گشته است. اساس کار کلیه این دستگاه ها بر پایه حرکت و چرخش موتور و انتقال نیرو به اجزای دیگر استوار می باشد. همین امر وجود تسمه صنعتی را پر اهمیت ساخته است.

    با گذشت زمان و پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد، تسمه ها به شکل و کیفیت امروزی ساخته و عرضه می گردند. قطر، ضخامت، کیفیت و دوام این محصول بایستی از استانداردهای لازم برخوردار باشد تا بدین ترتیب در حین فعالیت دچار خرابی یا پارگی نشده و به عملکرد و سلامت دستگاه لطمه ای وارد نسازد. برخی از تسمه ها به روش آپارات تسمه رفع عیب می شوند. در مواردی که پارگی شدیدتر بوده و تسمه باریک باشد امکان تعمیر وجود نداشته و تسمه آسیب دیده با تسمه جدید جایگزین می گردد.

    عوامل موثر در افزایش عمر و دوام تسمه

    عوامل مختلفی سبب افزایش طول عمر تسمه ها خواهد شد. در واقع با رعایت یکی سری اصول، به ماندگاری و دوام بیشتر این وسیله کمک کرده اید. از جمله این عوامل می توان موارد زیر را برشمرد:

    تعداد تسمه استفاده شده در یک سیستم

    با افزایش تعداد تسمه در یک مجموعه، به‌دلیل کاهش فشار وارده به هر یک از تسمه‌ها، طول عمر تک‌تک این تسمه‌ها زیاد‌تر خواهد شد. اغلب تسمه ها به دلیل کارکرد زیاد و سائیدگی از دور خارج می شوند. با افزایش تعداد تسمه ها، استهلاک تسمه ها دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

    توجه بیشتر در زمان خرید تسمه صنعتی و اعمال کشش و تنش به میزان استاندارد و تعریف شده برای آن

    برای هر تسمه، میزان کشش و اصطکاک مشخصی تعریف شده است. در زمان انتخاب و خرید تسمه لازم است گزینه مناسب تر انتخاب شود. تهیه تسمه های ضعیف برای ماشین های پر تنش و با فشار کار بالا، اشتباه است.

    انتخاب اصولی پولی

    تسمه ها بر روی پولی ها قرار می گیرد. اندازه اصولی و استاندارد پولی سبب چرخش صحیح و ساده تر تسمه خواهد شد.

    بررسی اتصالات دستگاه یا سیستم

    هر اقدامی که سبب شود به تسمه فشار کمتری وارد شده و سبب حرکت راحت‌تر شود، به افزایش طول عمر آن کمک بزرگی خواهد کرد. به همین دلیل سعی کنید کلیه اتصالات موجود در سیستم یا دستگاه را مرتبا بازبینی کرده و در صورت لزوم، روغن کاری یا روانکاری کنید تا به حرکت نرم و آسان تسمه ها کمک کرده باشید.

    نحوه نگهداری از تسمه صنعتی

    جنس بدنه تسمه به گونه ای است که در مواجهه با نور مستقیم خورشید، مواد شیمیایی، روغن یا حرارت، کیفیت، کارایی و خاصیت کشسانی یا انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد. پس با رعایت این اصول، به ماندگاری بهتر این تسمه ها کمک کنید.تسمه تردمیل

    معرفی انواع تسمه صنعتی

       

        • تسمه فلت یا تخت: این تسمه در فواصل طولانی کاربرد دارد.

        • تسمه گرد: در سیستم های کم قدرت و کوچک برای انتقال نیرو از این نوع تسمه استفاده می شود.

        • تسمه وی بلت، V شکل یا ذوزنقه‌ای: این تسمه ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و در دستگاه های بزرگ و مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند.

          • تسمه چند شیار: تسمه های که داخل آنها شیاردار است و در مجموعه های وسیع و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

          • تسمه آجدار: این تسمه ها از یک طرف صاف و از طرف دیگر دندانه ای هستند. از آنها در ماشین لباسشویی استفاده می شود.

          • تسمه تایمینگ یا تسمه دندانه دار: این تسمه از جمله متداول ترین و پرکاربردترین نوع تسمه ها بوده و بین میل لنگ و میل بادامک در خودرو ارتباط برقرار می سازد. وجود این تسمه سبب زمانبندی دقیق سوپاپ ها شده و سوخت و ساز خودرو را تنظیم می کند.

        موارد کاربرد تسمه ها

        تسمه ها به دلیل کارایی بالایی که در انواع دستگاه ها و ماشین آلات کوچک و بزرگ دارد، جای پای خود را در اغلب صنایع و در مصارف صنعتی و خانگی باز کرده است. این تسمه ها در کارخانجات فولاد، ذوب آهن، صنایع پتروشیمی با داشتن قابلیت تحمل فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید لوازم ورزشی تسمه تردمیل کارایی زیادی دارد. در کارخانجاتی که دارای خط تولید و مونتاژ هستند از جمله کارخانجات خودرو سازی، معادن زغال سنگ، مس یا آهن، دسته بندی و بسته بندی مواد غذایی و دارویی، برای جابجایی لوازم یا محصولات تسمه نقاله کارایی دارد. در تولید لوازم پزشکی و خانگی نیز این تسمه ها بسیار پرکاربرد هستند.

        مزایای استفاده از تسمه صنعتی

        وجود مزایای بسیار در تسمه ها کارایی آن را در صنایع مختلف افزایش داده و خرید تسمه را به امری متداول تبدیل کرده است. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

           

            • نداشتن وابستگی محوری به شفت‌ های هم تراز و مقاومت بالا در عدم هم‌ترازی

            • به منظور محافظت از دستگاه ها و ماشین‌آلات صنعتی کوچک و بزرگ در برابر رطوبت، فشار و اضافه بار

            • عایق صدا، لرزش و حذف ارتعاشات ضربه ای و لرزش های ریز دستگاه

            • داشتن قابلیت تنظیم سرعت

            • به دلیل داشتن سرعت متغیر برای کارهای مختلف

            • طول عمر، کارایی و راندمان بسیار بالا

            • به منظور حل مشکل وجود فاصله بین شفت‌ ها، با کمترین هزینه و بهترین نتیجه

          قیمت تسمه صنعتی و عوامل تعیین کننده آن

          تسمه صنعتی و نوار نقاله بر اساس شکل ظاهر و نوع کارایی، انواع مختلفی دارند. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و ظهور و ورود مواد اولیه جدید به خط تولید، تنوع تسمه ها نیز بیشتر و بیشتر شد. بر همین اساس، قیمت تسمه های صنعتی و تسمه نقاله ها نیز گسترده شده و تنوع پیدا کرد.

          در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع تسمه ها و نوار نقاله ها می توان موارد زیر را برشمرد:

          • نوع تسمه: تسمه های صنعتی در انواع مختلف تسمه تایمینگ، وی بلت، تسمه انتقال نیرو و … و نوارهای نقاله در انواع مختلف برزنتی، نسوز، پلی اورتان، مدولار و … عرضه می شوند. هرکدام از این محصولات، در محدوده قیمت خاص خود قابل انتخاب و خرید هستند.
          • ابعاد تسمه: طول، عرض و ضخامت در تسمه های صنعتی بر قیمت تمام شده آن تاثیر خواهد گذاشت.
          • نوع و ارتفاع آج در تسمه های آجدار و گام دنده ها در تسمه تایمینگ نیز از عوامل تعیین کننده قیمت محسوب می شوند.
          • کیفیت سطح و بدنه تسمه و مشخصه های منحصر به فردی که تسمه دارد: در تولید گروهی از تسمه ها و نوار نقاله ها، بر اساس محیط اجرایی و کاربردشان، ترکیبات خاصی استفاده می شود. این امر، ویژگی ها و مشخصه های ویژه ای به محصول خواهد بخشید؛ خواص ضد آتش، ضد آب، ضد سایش، ضد الکتریسیته ساکن، قدرت کشسانی بالا و … از آن دسته اند.
          • برند یا شرکت تولید کننده

          خرید تسمه از فروشگاه های معتبر

          برای داشتن یک خرید مطمئن و مناسب، بهترین اقدام، اعتماد به فروشندگان معتبر و باسابقه می باشد. فروشندگان معتبر، به منظور رفاه حال خریداران و جلب اعتماد و رضایت آنها، انواع تسمه ها و نوار نقاله با کیفیت و برند خود را با قیمت مقرون به صرفه ای به فروش می رسانند. در این فروشگاه ها، با اطمینان و رضایت خاطر بیشتر خرید خواهید کرد.

           

          برای خرید انواع تسمه صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید

          تسمه آنلاین ، اولین و بزرگترین تسمه فروشی آنلاین کشور در خدمت شماست

           

          انواع تسمه صنعتی

          امتیاز شما به این پست

          میانگین امتیازات ۵ از ۵
          از مجموع ۲ رای

          بدون دیدگاه

          دیدگاهتان را بنویسید

          نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *