نوار نقاله

  • فهرست مطالب

    لزوم انتخاب با کیفیت ترین نوار نقاله در هر صنعت

    نوار نقاله در صنایع و کارخانجات هوشمند و مدرنیزه امروزی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه های مدرن صنعتی، حضور نیروی انسانی در صنایع بسیار کمرنگ تر شده است. اغلب اقدامات در خط لوله تولید به دست ربات ها یا دیگر دستگاه های اتوماتیک صورت می پذیرد. نیروهای انسانی اغلب در بخش های کنترل کیفی و بررسی سلامت محصول حضور فعال دارند. وظیفه جابجایی و انتقال مواد اولیه یا محصولات تولید شده در صنایع، بر عهده انواع نوار نقاله می باشد. بر اساس نیاز های موجود، این نوارها در انواع مختلفی تولید شده و شکل های متنوعی به خود گرفته اند.

    آنچه اهمیت دارد، انتخاب صحیح و اصولی تسمه نقاله و راه‌اندازی یک سیستم بی عیب و نقص کانوایر برای یک کارخانه یا کارگاه تولیدی می‌باشد. بر همین اساس فاکتورهای متعددی مد نظر قرار داده می شوند تا انتخاب نقاله با دقت و آگاهی بیشتری صورت پذیرد.

    معیار های تاثیرگذار در انتخاب نوار نقاله

    در زمان انتخاب نوار نقاله، المان های مختلفی مورد بررسی قرار داده میشوند. با دقت به کلیه این موارد، یک سیستم کانوایر با عملکرد بسیار بالا راه اندازی خواهد شد. برای انتخاب تسمه نقاله و پیش از راه اندازی سیستم کانوایر در یک کارخانه، باید زمان کافی صرف شود. در این صورت، از هدر رفتن سرمایه و بروز خسارت هایی که در اثر استفاده از لوازم و تجهیزات اشتباه به صاحب پروژه وارد می شود، تا حد زیادی پیشگیری خواهد شد.

    تسمه نقاله ها در انواع مختلف نقاله PVC و PU، گریپ ،نوار نقاله لاستیکی، نقاله برزنتی، نقاله مدولار یا پلاستیکی و پارچه ای تولید و عرضه می گردند. هر یک از این محصولات، مشخصه ها و کارایی مخصوص به خود را دارند. هر یک از این تسمه ها نیز در انواع مختلفی موجود هستند.

    مشخصه های محصول

    در انتخاب نقاله توجه به ویژگی ها و مشخصه های محصول در وهله اول دارای اهمیت می باشد.

    • نوع محصول: نقاله ای که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت از دیگر صنایع می باشد. در این صنایع، نوار ارتباط مستقیمی که با مواد غذایی دارد. لذا باید از استانداردها و اصول بهداشتی لازم برخوردار باشد. نقاله PVC برای صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی بهترین گزینه است. در کارخانجات تولید و بسته بندی کیک، شکلات، گوشت و مرغ، کارخانه های تولید مواد آرایشی و بهداشتی و همچنین کارخانجات شستشوی میوه و سبزیجات نوار نقاله PVC یا PU مورد استفاده قرار می گیرند.
    • سایز، ابعاد و وزن محصول: ابعاد و وزن محصولی که قرار است بر روی نقاله قرار گیرد در انتخاب نوع نوار، عرض آن، جنس و اندازه غلتک ها و ریل های راهنما تاثیرگذار خواهد بود. برخی از محصولات به دلیل داشتن وزن بالا با نقاله لاستیکی قابل جابجا شدن هستند. به عنوان مثال برای جابجایی سنگ و شن در معادن از نوار نقاله های مستحکم و غلتک های قوی استفاده می شود. کانوایرهای زنجیری معمولا در کارخانه های سیمان، فولاد، سنگ و پروژه های راه و ساختمان سازی استفاده می شوند.
    • نرخ جابجایی محصولات: در تعیین نوع سیستم کانوایر و مدل تسمه نقاله، سرعت جابجایی محصولات نیز مد نظر قرار داده می شود. این سرعت بر اساس ابعاد و تعداد یا نرخ محصولی که در دقیقه جابجا می شود مشخص خواهد شد.نوار نقاله لاستیکی

    اهمیت وجود حفاظ در نوار نقاله

    در جابجایی و حمل میوه ها و مواد غذایی که امکان ریزش آنها در طول مسیر نقاله وجود دارد، از نوارهای لبه دار استفاده می شود. در کناره این نوارهای نقاله، لبه هایی تعبیه شده که از ریزش مواد یا محصولات پیشگیری خواهد کرد.

    شرایط محیطی کارخانه یا کارگاه

    شرایط محیطی و موادی که نقاله با آنها در ارتباط می باشد، در انتخاب جنس بدنه و نوع آن کمک کننده خواهد بود. در کارگاه هایی که برای شستشوی میوه، سبزیجات یا دیگر محصولات از سیستم کانوایر استفاده می شود، نقاله مدولار سوراخ دار و مقاوم در برابر رطوبت و فشار آب، کارایی دارد. سوراخ های موجود در این نوار ها، سبب خروج آب اضافه از سطح تسمه نقاله خواهد شد.

    در شستشوی برخی از محصولات، از مواد شیمیایی استفاده می شود. تسمه های نقاله ای که در معرض حرارت، مواد شیمیایی یا اسیدی قرار دارند، می بایست از مواد اولیه مقاوم در برابر این مواد تولید شده باشند. نقاله PU یا پی وی سی معمولا از بدنه غیر قابل نفوذ و بهداشتی تشکیل شده و در برابر سایش، رطوبت، اسید ها و بازها مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این نوع نوارها در مواجهه با سیالاتی چون روغن ها و انواع اسید، بدون تغییر باقی می مانند. خاصیت ضد استاتیک این نوع نوار، دامنه کاربرد آن ها را در صنایع گوناگون وسعت بخشیده است. برای مشاوره و خرید نوار نقاله مقاوم در برابر مواد شیمیایی با کارشناسان ما تماس بگیرید 

    میزان شیب یا زاویه مورد نیاز

    در برخی از کارخانه ها، محصولات یا بسته بندی ها برای انتقال به بخش های دیگر، از سطح زمین فاصله می گیرند. در زمان خرید نوار نقاله برای کارخانه ای با این شرایط، صاف و تخت نبودن سطح نوارها مهم و حیاتی است. نقاله های تخت برای سطوح شیب دار مناسب نیستند. در اینگونه موارد، تسمه های نقاله اسپیرال بهترین گزینه برای انتخاب می باشند چرا که در این تسمه ها زاویه شیب و میزان چرخش سطح قابل تنظیم بوده و دست صنعتگران در پیاده سازی باز می باشد. در کارگاه ها یا کارخانجاتی که محصولات از سطح زمین ارتفاع و شیب پیدا می کنند، معمولا از نقاله های لبه دار برای جلوگیری از سقوط اشیاء استفاده می شود.

    سخن آخر

    در این مقاله سعی بر آن شد که به بررسی معیارهایی بپردازیم که در انتخاب نقاله مهم هستند. توجه به این المان ها و در نظر گرفتن تمامی این موارد پیش از راه اندازی سیستم کانوایر، تا حد زیادی از بروز اشتباهات و خسارات احتمالی پیشگیری خواهد کرد. در زمان انتخاب تسمه های نقاله با گزینه های متعدد و متنوعی مواجه خواهید شد. هر یک از این محصولات کارایی خاص خود را داشته و برای وظایف مشخصی طراحی و تولید شده اند. پس با کسب آگاهی بیشتر در مورد محیط کارخانه یا کارگاه خود، محصولات تولیدی و ویژگی های آنها، دامنه انتخاب خود را محدود تر کرده و خرید آگاهانه تری را تجربه خواهید کرد.

    تسمه آنلاین ، نمایندگی فروش نوار نقاله در ایران 

    قیمت نوار نقاله را از ما بپرسید

    با کیفیت ترین نوار نقاله را از ما بخواهید

     

    نوار نقاله pvc pu

    امتیاز شما به این پست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *