نوار نقاله

  • فهرست مطالب

    نوار نقاله چیست ؟ | انواع نوار نقاله

    نوار نقاله در صنایع و کارخانجات هوشمند و مدرنیزه امروزی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه های مدرن صنعتی، حضور نیروی انسانی در صنایع بسیار کمرنگ تر شده است. اغلب اقدامات در خط لوله تولید به دست ربات ها یا دیگر دستگاه های اتوماتیک صورت می پذیرد. نیروهای انسانی اغلب در بخش های کنترل کیفی و بررسی سلامت محصول حضور فعال دارند. وظیفه جابجایی و انتقال مواد اولیه یا محصولات تولید شده در صنایع، بر عهده انواع نوار نقاله می باشد. بر اساس نیازهای موجود، این نوارها در انواع مختلفی تولید شده و شکل های متنوعی به خود گرفته اند. آنچه اهمیت دارد، انتخاب صحیح و اصولی نوار کانوایر و راه‌اندازی یک سیستم بی عیب و نقص کانوایر برای یک کارخانه یا کارگاه تولیدی می‌باشد. بر همین اساس فاکتورهای متعددی مد نظر قرار داده می شوند تا انتخاب نقاله با دقت و آگاهی بیشتری صورت پذیرد.

    معیار های تاثیرگذار در انتخاب نوار مناسب

    در زمان انتخاب نوار نقاله، المان های مختلفی مورد بررسی قرار داده میشوند. با دقت به کلیه این موارد، یک سیستم کانوایر با عملکرد بسیار بالا راه اندازی خواهد شد. برای انتخاب نقاله و پیش از راه اندازی سیستم کانوایر در یک کارخانه، باید زمان کافی صرف شود. در این صورت، از هدر رفتن سرمایه و بروز خسارت هایی که در اثر استفاده از لوازم و تجهیزات اشتباه به صاحب پروژه وارد می شود، تا حد زیادی پیشگیری خواهد شد. نقاله ها در انواع مختلف نقاله PVC و PU، گریپ ، نوار لاستیکی ، نقاله برزنتی، نقاله مدولار یا پلاستیکی و پارچه ای تولید و عرضه می گردند. هر یک از این محصولات، مشخصه ها و کارایی مخصوص به خود را دارند. هر یک از این تسمه ها نیز در انواع مختلفی موجود هستند.

    انواع نوار نقاله

    مقالات مرتبط : نوار نقاله مقاوم در برابر مواد شیمیایی

    مشخصه های محصول نوار کانوایر

    در انتخاب نقاله توجه به ویژگی ها و مشخصه های محصول در وهله اول دارای اهمیت می باشد.

    • نوع محصول

       نوار نقاله ای که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت از دیگر صنایع می باشد. در این صنایع، نوار ارتباط مستقیمی که با مواد غذایی دارد. لذا باید از استانداردها و اصول بهداشتی لازم برخوردار باشد. نقاله PVC برای صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی بهترین گزینه است. در کارخانجات تولید و بسته بندی کیک، شکلات، گوشت و مرغ، کارخانه های تولید مواد آرایشی و بهداشتی و همچنین کارخانجات شستشوی میوه و سبزیجات تسمه PVC یا PU مورد استفاده قرار می گیرند.

    • سایز، ابعاد و وزن محصول

       ابعاد و وزن محصولی که قرار است بر روی نقاله قرار گیرد در انتخاب نوع نوار، عرض آن، جنس و اندازه غلتک ها و ریل های راهنما تاثیرگذار خواهد بود. برخی از محصولات به دلیل داشتن وزن بالا با نقاله لاستیکی قابل جابجا شدن هستند. به عنوان مثال برای جابجایی سنگ و شن در معادن از نوار نقاله های مستحکم و غلتک های قوی استفاده می شود. کانوایرهای زنجیری معمولا در کارخانه های سیمان، فولاد، سنگ و پروژه های راه و ساختمان سازی استفاده می شوند.

    • نرخ جابجایی محصولات

       در تعیین نوع سیستم نوار نقاله و مدل تسمه کانوایر، سرعت جابجایی محصولات نیز مد نظر قرار داده می شود. این سرعت بر اساس ابعاد و تعداد یا نرخ محصولی که در دقیقه جابجا می شود مشخص خواهد شد.

    اهمیت وجود حفاظ در تسمه

    در جابجایی و حمل میوه ها و مواد غذایی که امکان ریزش آنها در طول مسیر نقاله وجود دارد، از نوارهای لبه دار استفاده می شود. در کناره این نوارها، لبه هایی تعبیه شده که از ریزش مواد یا محصولات پیشگیری خواهد کرد.

    شرایط محیطی کارخانه یا کارگاه

    شرایط محیطی و موادی که نقاله با آنها در ارتباط می باشد، در انتخاب جنس بدنه و نوع آن کمک کننده خواهد بود. در کارگاه هایی که برای شستشوی میوه، سبزیجات یا دیگر محصولات از سیستم کانوایر استفاده می شود، تسمه مدولار سوراخ دار و مقاوم در برابر رطوبت و فشار آب، کارایی دارد. سوراخ های موجود در این نوار ها، سبب خروج آب اضافه از سطح تسمه کانوایر خواهد شد. در شستشوی برخی از محصولات، از مواد شیمیایی استفاده می شود. نوار های نقاله ای که در معرض حرارت، مواد شیمیایی یا اسیدی قرار دارند، می بایست از مواد اولیه مقاوم در برابر این مواد تولید شده باشند. تسمه PU یا پی وی سی معمولا از بدنه غیر قابل نفوذ و بهداشتی تشکیل شده و در برابر سایش، رطوبت، اسید ها و بازها مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این نوع نوارها در مواجهه با سیالاتی چون روغن ها و انواع اسید، بدون تغییر باقی می مانند. خاصیت ضد استاتیک این نوع نوار، دامنه کاربرد آن ها را در صنایع گوناگون وسعت بخشیده است. 

    میزان شیب یا زاویه مورد نیاز

    در برخی از کارخانه ها، محصولات یا بسته بندی ها برای انتقال به بخش های دیگر، از سطح زمین فاصله می گیرند. در زمان خرید نوار کانوایر برای کارخانه ای با این شرایط، صاف و تخت نبودن سطح نوارها مهم و حیاتی است. نقاله های تخت برای سطوح شیب دار مناسب نیستند. در اینگونه موارد، تسمه های نقاله اسپیرال بهترین گزینه برای انتخاب می باشند چرا که در این تسمه ها زاویه شیب و میزان چرخش سطح قابل تنظیم بوده و دست صنعتگران در پیاده سازی باز می باشد. در کارگاه ها یا کارخانجاتی که محصولات از سطح زمین ارتفاع و شیب پیدا می کنند، معمولا از نقاله های لبه دار برای جلوگیری از سقوط اشیاء استفاده می شود.

    مقالات مرتبط : کاربر و مشتری گرامی لطفا مقاله دستگاه آپارات گرم نوار نقاله را نیز مشاهده کنید

    تسمه نقاله

    ساختار و اجزای تسمه کانوایر

    از مهمترین اجزایی که در عملکرد تسمه نقاله نقش دارند، می‌توان به بدنه، رولرها، موتور و سیستم کنترل اشاره کرد که در ادامه در مورد هرکدام توضیح داده شده.

    • بدنه (محفظه) نوار نقاله:

      • بدنه یا محفظه نوار به عنوان بستر حمل و نقل بار استفاده می‌شود.
      • مواد ساخته‌شده از فولاد، پلاستیک یا آلومینیوم معمولاً در ساخت این بدنه‌ها به کار می‌روند.
    • رولرها:

      • رولرها نقش اساسی در حمل و نقل بارها دارند.
      • این اجزا برای حمایت از نوار و تسهیل در حرکت آن روی مسیر استفاده می‌شوند.
      • رولرها ممکن است از جنس فولاد، پلاستیک یا مواد دیگر ساخته شوند.
    • موتورها:

      • موتورها یا سیستم‌های حرکتی به نوار قدرت می‌دهند.
      • این موتورها معمولاً از انواع مختلفی از جمله الکتریکی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی می‌توانند باشند.
      • آنها می‌توانند در نقاط مختلف مسیر نوار نصب شوند تا حرکت را کنترل کنند.
    • سیستم‌های کنترلی:

      • این سیستم‌ها برای کنترل سرعت، جهت و توقف نوار استفاده می‌شوند.
      • سیستم کنترل در یک نوار شامل سنسورها، کنترلرها، واحدهای PLC (کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر) و دیگر تجهیزات کنترلی است.

    مقالات مرتبط : قیمت نوار نقاله عرض 80

    توری نسوز صنعتی

    انواع نوار نقاله

     کانوایرها به شکل‌ها و انواع مختلفی طراحی شده‌اند که هرکدام برای نیازها و شرایط خاصی قابل استفاده هستند. در زیر به برخی از انواع رایج نقاله اشاره شده است:

    • تسمه نقاله لاستیکی

     نقاله لاستیکی که در دو نوع ساده و آج دار در ضخامت های 2 تا 25 میل و عرض های مختلف که عرض 60 ،80 و 100 از پرکاربردترین عرض ها میباشد و در برند های ایرانی زرین و سهند ، چین و ترک میباشد و برای حمل مواد غیر بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

    • تسمه گریپ

    تسمه گریپ برای حمل مواد بهداشتی و غیر بهداشتی کاربرد دارد که روی تسمه، حالت لانه زنبوری یا آجدار و زیره نوار، پلی استر، برزنتی یا لاستیکی میباشد و در 2 نوع گریپ پشت پلی استر سبز رنگ و گریپ پشت برزنتی و لاستیکی مشکی رنگ موجود میباشد و ضخامت این نوع تسمه نقاله 5 ، 6 ، 8 ، 10 و 15 میل میباشد. 

    • تسمه PVC

    تسمه پی وی سی برای حمل مواد غذایی و بهداشتی در ضخامت های 1 تا 6 میل و رنگ های سفید، سبز ، آبی و مشکی موجود میباشد.

    • تسمه PU

    نوار نقاله PU برای حمل مواد غذایی و بهداشتی شامل شیرینی جات و نان که به سطح نوار نچسبد کاربرد دارد. این نوع نوار برای دمایی منفی هم مورد استفاده قرار میگیرد و در ضخامت های 7 و 8 دهم میل ، 1 تا 5 میل موجود میباشد.

    • تسمه برزنتی

    تسمه برزنتی برای حمل مواد غذایی خرد مورد استفاده قرار میگیرد و در ابعاد مختلف موجود میباشد 

    • تسمه مدولار

    تسمه مدولار یا کانوایر پلاستیکی برای حمل مواد غذایی و بهداشتی میباشد که این نوار کانوایر قابلیت شست وشوی مواد را هم دارد.

    • توری نسوز صنعتی 

    این نوع نوار برای حمل مواد بهداشتی و غذایی ای مورد استفاده قرار میگیرد که در معرض حرارت باشند مانند پخت کیک و کلوچه ، پخت پیتزا و …

    هر کدام از انواع نوار نقاله ها، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و بسته به نیازهای شما می‌توانید مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید. با همکاری با مشاوران و متخصصان تسمه آنلاین، شما می‌توانید نیازهای خود را بررسی کنید و بهترین نوار برای شرایط خاص خود را شناسایی کنید. این تحلیل شامل بررسی مشخصات فنی، محیط کاری، نوع بار، نرخ حمل و نقل، و دیگر عوامل مهم مرتبط با پروژه شما می‌شود.

    مزایای خرید نوار کانوایر

    خرید و استفاده از نقاله ها مزایای قابل توجهی برای شما به همراه دارد که در این بخش قصد داریم تا به آن ها اشاره ای داشته باشیم. به طور کلی مزایای این تسمه ها شامل موارد زیر می شوند.

    • تسهیل روند انتقال

    نقاله ها می توانند روند انتقال بارها و جابجایی آن ها سهولت بخشیده و در این زمینه به شما کمک های قابل توجهی نمایند. با خرید این ابزارها سختی کمتری را هنگام انتقال متحمل خواهید شد و نیازی به نیروی انسانی نخواهید داشت.

    • سرعت بالای انتقال

    شما با خرید نوار نقاله می توانید فرایند حمل و نقل و جابجایی را با سرعت بیشتری انجام دهید؛ چرا که این تسمه ها می توانند اثربخشی زیادی بر این امر داشته باشند. با این تفاسیر می توان تسمه نقاله را گزینه ای عالی برای صرفه جویی در زمان دانست.

    • صرفه جویی در هزینه ها

    مزیت دیگر نقاله ها صرفه جویی در هزینه ها است. شما با خرید این وسایل متحمل پرداخت هزینه های انسانی نمی شوید؛ چرا که تسمه ها می توانند با سرعت بیشتری عملیات حمل و نقل را انجام دهند.

    • برخورداری از قابلیت جابجایی و سیار بودن

    تسمه ها دارای قابلیت جابجایی هستند و می توان آن ها سیار نامگذاری کرد. با توجه به این موضوع می توان گفت تسمه ها در هر زمان و هر مکانی قابل استفاده هستند و پس از استفاده نیز می توانید آن ها را از سیستم جدا نموده و برای بکارگیری در دفعات بعدی کنار بگذارید.

    مقالات مرتبط : قیمت نوار نقاله عرض 60

    خرید تسمه نقاله

    کاربردهای تسمه کانوایر

     نقاله ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. از مهم ترین کاربردهای این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    • خط تولید کارخانه ها

    یکی از رایج ترین کاربردهای نوار نقاله ها استفاده در خط تولید کارخانه ها است تا بتوان بدون نیاز به نیروی انسانی فرایند حمل و نقل را با سرعت بالا انجام داد.

    • انبارداری

    این تسمه ها می توانند بارهای سنگین را به داخل کانیترها انتقال داده و به انبار موردنظر برسانند.

    • کشاورزی

    یکی دیگر از کاربردها در حوزه کشاورزی است تا بتوان به راحتی پس از برداشت محصول آن ها را به سردخانه ها و انبارها انتقال داد.

    • فرودگاه

    نقاله ها در فرودگاه ها برای بخش تحویل بارها کاربرد دارند.

    • ساختمان سازی

    صنعت ساختمان سازی را می توان یکی از بزرگترین استفاده کنندگان کانوایر معرفی نمود؛ چرا که در این صنعت از این تسمه ها برای حمل تاسیسات و مصالح ساختمانی استفاده می گردد.

    • صنایع غذایی

    با توجه به اینکه صنایع غذایی حجم بالایی از موادغذایی را تولید می کنند نیاز به کامیون برای ارسال و تحویل این محصولات به عمده فروش ها و خرده فروش ها دارند. این تسمه ها قادرند تا در کوتاه ترین زمان ممکن موادغذایی را به داخل کامیون ها انتقال داده و به این طریق به عملکرد بهتر صنایع غذایی کمک کنند.

    سخن آخر

    در این مقاله سعی بر آن شد که به بررسی معیارهایی بپردازیم که در انتخاب نوار نقاله مهم هستند. توجه به این المان ها و در نظر گرفتن تمامی این موارد پیش از راه اندازی سیستم کانوایر، تا حد زیادی از بروز اشتباهات و خسارات احتمالی پیشگیری خواهد کرد. در زمان انتخاب نوار های کانوایر با گزینه های متعدد و متنوعی مواجه خواهید شد. هر یک از این محصولات کارایی خاص خود را داشته و برای وظایف مشخصی طراحی و تولید شده اند. پس با کسب آگاهی بیشتر در مورد محیط کارخانه یا کارگاه خود، محصولات تولیدی و ویژگی های آنها، دامنه انتخاب خود را محدود تر کرده و خرید آگاهانه تری را تجربه خواهید کرد.

    تسمه آنلاین همیشه سعی در فروش نوار نقاله با کیفیت مناسب و قیمت مطلوب برای شما عزیزان است . یکبار با خرید نوار نقاله ، از محصولات ما استفاده کنید، بعد از خرید باز هم مشتری ما خواهید بود .

     

    خرید نوار نقاله

    امتیاز شما به این پست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    2 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *